Soubry for professionals

Al uw vragen over pasta eten en bereiden beantwoord!

Pasta

Er bestaan verschillende vormen van voedselallergieën. De meest voorkomende is de allergie aan melkproducten (lactose). Een minder frequent voorkomende allergie is glutenallergie. Gluten zijn eiwitten die zich o.a. in deegwaren bevinden. Deze kunnen een allergische reactie teweegbrengen in de darmen met diarree en braakneigingen als gevolg. Slechts een klein percentage van de bevolking lijdt aan glutenallergie en mag geen pasta op basis van tarwe eten. Mensen met een glutenallergie moeten dus glutenvrije deegwaren gebruiken.

Het is een wijdverspreid misverstand dat pasta een dikmaker zou zijn. Pasta levert veel voedingsstoffen en bevat in verhouding tot het volume en gewicht weinig calorieën. Deegwaren zijn een rijke bron aan koolhydraten. Velen denken dat alle koolhydraten doen verdikken, maar niets is minder waar. Het zijn slechts de enkelvoudige koolhydraten die in snoep, koekjes, softdrinks, … zitten die gevaarlijk zijn voor het verdikken. Wanneer enkelvoudige koolhydraten niet verwerkt worden door fysische inspanningen worden ze onherroepelijk gestockeerd als lichaamsvet.

Deegwaren bevatten praktisch uitsluitend gezonde, meervoudige koolhydraten en vormen dan ook geen gevaar voor verdikken. Bovendien zijn deegwaren vetarm (1,5g per 100g).

Niet de pasta maakt dik, maar de bereidingswijze. De sausen die we erbij serveren bevatten dikwijls heel wat calorieën en zijn met andere woorden de dikmaker. Bepaalde ‘zware’ sausen zoals kaassaus of roomsaus hebben wel een hoog vetgehalte.

Omdat ze gluten bevatten mogen deegwaren pas vanaf 6 maanden aan baby’s worden gegeven ter vervanging van aardappelen. Deegwaren op basis van rijst of aardappelen (zonder gluten) kunnen wel vóór de leeftijd van 6 maanden. Kies voor jonge kinderen witte deegwaren. Volkoren deegwaren bevatten meer voedingsvezels en vitamine B, maar zijn voor je baby moeilijk te verteren. Wacht hiermee tot hij/ zij 18 maanden is. Deegwaren en rijst bevatten geen vitamine C. Geef er dus altijd voldoende groenten bij.

 
  • Gebruik een grote kom met veel water. Je hebt minstens een liter nodig voor 100 gram droge pasta. Zo heeft je pasta voldoende plaats om te bewegen.
  • Goed roeren is belangrijk. Zo vermijd je dat de pasta gaat kleven. Bovendien wordt hij zo gelijkmatig gaar.
  • Olie toevoegen kan, maar is alleen nodig als je verse pasta kookt.
  • Je kan ook een klein beetje van het zetmeelrijke kookwater in de saus gieten. Zo verbetert de smaak en de structuur van de saus.
  • Pasta laten 'schrikken' onder koud water is uit den boze, want zo spoel je het zetmeel weg, en meteen ook de smaak. De pasta laten 'schrikken' is enkel goed als je de pasta in een koude salade wilt gebruiken.
  • Meng, indien mogelijk, onmiddellijk de pasta met saus. Op deze manier gaat de pasta nooit kleven.

 

Bij een grote en langdurige fysieke inspanning heeft het lichaam veel energie nodig. Deze wordt geleverd door koolhydraten in het voedsel. Deegwaren zijn rijk aan meervoudige koolhydraten (in vergelijking met andere voedingswaren) (60 à 75 gram per 100 gram pasta).

Meervoudige koolhydraten worden traag opgenomen door het lichaam, maar geven een langdurige energiereserve.

Met andere woorden, pasta wordt gegeten voor de wedstrijd omdat ze een grote en langdurige energievoorraad aanleggen, zonder veel vetten te bevatten.

Deegwaren zijn vetarm en rijk aan vezels (vooral volkoren deegwaren). Voedingsvezels zorgen ervoor dat het voedsel langzamer verteerd wordt en het hongergevoel langer wordt uitgesteld. Daarom is pasta en vooral volkoren pasta zeer geschikt bij het 'lijnen'. Volkoren pasta bevat 6,8g vezels en slechts 0,1g verzadigde vetten per 100g.

Bij volkoren pasta worden de zemelen van de tarwekorrels niet weggezeefd. Deze zemelen vormen een goede bron van voedingsvezels. Vezels hebben een gunstige uitwerking op het spijsverteringsstelsel en dragen bij tot een snellere darmtransit. Soubry volkoren pasta bestaat voor 6.8% uit voedingsvezel.

Volkoren en zesgranen pasta bevatten bovendien meer vitaminen en mineralen dan gewone deegwaren.

Het zijn ten eerste belangrijke bronnen van samengestelde of complexe koolhydraten (vooral zetmeel) die onze voornaamste energieleveranciers zijn. Bovendien bevatten volkoren deegwaren ook voedingsvezels, vitamines en mineralen.

De Hoge Gezondheidsraad raadt aan dat minstens 55% van de dagelijkse energie-inname zou bestaan uit koolhydraten, en dan hoofdzakelijk samengestelde koolhydraten, en maximaal 30% vet. Nu is dat bij de gemiddelde consument vaak het omgekeerde. Dat betekent concreet dat we dagelijks gemiddeld vier à vijf gekookte of gestoomde aardappelen (210 tot 350 g) of ongeveer 200 g gekookte deegwaren of rijst, en 5 tot 12 sneden brood (175 tot 420 g) moeten eten, afhankelijk van leeftijd, gewicht, geslacht en fysieke activiteit. Mensen die veel sport doen of zware fysieke arbeid verrichten, moeten meer koolhydraten eten omdat ze als glycogeen in de spieren en de lever worden opgeslagen en onmiddellijk beschikbare energie leveren.

Pasta wordt gemaakt met een deeg van bloem en water (en in sommige gevallen, eieren). Een groot deel van de voedingswaarde wordt dus bepaald door de gekozen bloem. Traditioneel wordt harde tarmebloem gebruikt, de zogenaamde semolina, maar er kunnen ook andere granen gebruikt worden. Andere granen leveren vaak een meer plakkerige pasta, maar hebben dan weer als voordeel dat ze geen gluten bevatten. Daardoor zijn ze een handig alternatief voor mensen met coeliakie, een allergie voor gluten. Gluten is een eiwit dat voorkomt in rogge, tarwe, haver en gerst.

Er bestaan ook meergranen pasta's en volkoren pasta's. Deze laatste zijn de meest voedzame. Volkoren granen bevatten veel zemelen en ze kunnen het risico op coronaire hartziekten, diabetes en bepaalde kankers tot 30 procent verminderen.

Pasta bevat weinig vetten en eiwitten. Voor je cholesterolgehalte hoef je ook niet te vrezen als je graag pasta eet, want pasta is vrij van cholesterol.

Volkoren pasta kan per honderd gram 32 procent van je dagelijkse behoefte aan vitamine B1 invullen, en zelfs 60 procent voor vitamine B3. Ook magnesium, fosfor en ijzer zijn goed vertegenwoordigd in pasta.

 

Is pasta gezond? Hoeveel calorieën zitten er precies in spaghetti? Wat moet ik doen als ik pasta wil die niet kleeft? Soubry beantwoordt graag al uw vragen over pasta eten en bereiden.

Hier leest u enkele van de meest gestelde vragen in verband met pasta. Ontdek snel het antwoord op uw vraag!

Toch nog niet het antwoord gevonden dat u zocht? Contacteer ons dan met uw vraag en wij beantwoorden die zo snel mogelijk.

Etabl. J. Soubry NV/SA - Verbrandhofstraat 51, 8800 Roeselare - Tel. (+32) 051/22.23.20 - Fax. (+32) 051/22.90.72